פתיחה:
"חימום" קצר – עמודנה! שלב א' כולן מוחאות כפיים, היה אחת שזה היה לה קשה? כמובן שלא. שלב ב' – להתכופף ולנגוע בכפות הרגליים ולהישאר עם רגליים צמודות וישרות, כמובן שעכשיו התגובות מגוונות יותר (מסתבר שלהרבה בנות זה קשה, אך כמובן יש את אלה שתצלחנה) שלב ג' ואחרון – לסובב את הידיים יד אחת החוצה ויד שניה פנימה. (וזה מסתבר שאף אחת לא מצליחה).
גוף השיעור:
המורה מביאה את דברי הרב דסלר על נקודת הבחירה – כששני עמים נלחמים , על מה הם נלחמים? הם נלחמים על השטח שעליו הם עומדים , השטח שעדיין לא כבוש ע"י אף אחד, השטח שמאחוריהם שלהם הוא השאלה היא רק על השטח שביניהם.
כך בעניין הבחירה שלנו – לכל אדם יש בחירה השאלה היא איפה היא נמצאת! לכל אחת יש את הדברים שאין לה בהם ניסיון (הדברים האלה הם משתנים כמובן מאחת לשנייה) כמו – להדליק אור בשבת וכו"… (שטח כבוש – חינוך, או תוצאה של עבודה עצמית) ומנגד – יש את הדברים שרחוקים משהשגתינו , ובאמצע – הדברים עליהם אנו נלחמים – לשה"ר ,כוונה בתפילה וכו' ושם – עלינו לבחור! האם להיכנע או להמשיך להילחם , ואם נמשיך להילחם נהפוך גם את שטח הקרב ל – שטח כבוש! (לקשר לפתיחה – יש תרגילים שאין לנו בעיה איתם , יש כאלה שאין מצב ויש את אלה שדורשים מלחמה מצדינו.(אנו מדברות על טווח קצר , לטווח ארוך צריך להתקדם ולהתקדם הלאה לתוך שטח האויב.)
בשלב הבא –
עורכים שאלון אישי –שמחלק לשישה אינטליגנציות (במקור השאלון מחלק לשבעה אך כיון שאינטליגנציה אחת היא חזותית היא הושמטה , היא הושארה בשאלון למקרה הצורך (היא בסוגריים)), כל אחת מקבלת חרוזים בצורות שונות (צריך 6צורות , וכן כוסית לכל אחת ) ואז – המורה מקריאה היגדים שונים (נספח מס' 1) וכל בת שמזדהה עם ההיגד מכניסה חרוז לתוך הכוסית , איזה חרוז? ליד כל הגד תהיה רשומה צורת החרוז המתאימה. אח"כ כל אחת סופרת מאיזה צורה יש לה הכי הרבה חרוזים, על הנספח רשום כל סוג חרוז – לאיזה אינטליגנציה הוא שייך. המורה מפרטת את ייחודה של כל אינטליגנציה, ומפרטת את נקודות הכוח שלה לצד המקומות המאתגרים.
השאלון הוא בעצם דוג' לקולות שהיצה"ר משמיע לנו הוא מקבע אותנו – אם אני יצאתי מילולית אז…וכו'… (גם השאלון לפעמים וגם היצה"ר (להתייחס לכך שיש גם צדדים חיוביים לשאלונים ודומיהם…) ) אבל התפקיד שלנו זה להראות לו שהוא לא צודק ותמיד יש לנו בחירה!
וניתן לכך דוג' ע"י השמעת הקלטה של ציוצי ציפורים מלווים ברעשים , (נספח מס' 3.) מה שמעתן? – תשובות מגוונות… ואח"כ להשמיע שוב ולבקש מהן להקשיב רק לציוצי הציפורים – הן תרגשנה שגם בדבר שלכאורה נראה שאין לנו בחירה – יש לנו ועד איך… אנו מבינות שיש בחירה , אבל במה לבחור? אנו מצווים "ונתתי לכם … ובחרת בחיים" , אך מהם? מהו הטוב? יש לנו דרך אחת שיכולה לעזור לנו במקרים מסוימים, כשאנו נמצאים במקרה שבו אין אנו יודעים במה עלינו לבחור.
נמחיש ע"י משחק:
המורה שואלת שאלות אמריקאיות עם 3 תשובות (השאלות מצורפות בנספח מס' 3) מי שחושבת שתשובה מס' 1 היא הנכונה- מוחאת כפיים, מי שחושבת שהתשובה הנכונה היא השניה- רוקעת ברגליה, ומי שחושבת שהשלישית- נוקשת באצבעותיה. לאחר שהמורה מקריאה חמש שאלות (היא עדיין לא מגלה את התשובה הנכונה) היא מבקשת שלחמשת השאלות הבאות יענו בשקט- כל אחת חושבת את התשובה לעצמה ולאחר שלכולן יש תשובות עונים בקול.
מסקנה:
בשאלות הראשונות לרב הכיתה הייתה את אותה התשובה! למה? שמעתן מחיאות כפיים- חשבתן שזה נכון אז מחאתן גם…, אבל בשלב השני יהיה גוון גדול יותר כי לא הושפענו מהחברה. והכי חשוב- שום תשובה אינה נכונה- מה שמחדד את השפעתנו מהחברה! תמיד הורגלנו לחשוב שהשפעת החברה זה משהו שלילי, היום נכיר צד חיובי שלה! כשאני עומדת בבית וקשה לי להחליט במה לבחור: לשטוף כלים כי אימא אמרה או להאריך בתפילת שמו"ע? אני מבינה שעלי לשטוף כלים אבל…, אם אעמיד מול עיני דמות שאני מעריכה ויודעת שדרכה נכונה ואמיתית- זה יכול להקל מעלי את הבחירה ולעזור לי!!!
המורה מביאה ענין נוסף בבחירה:
עבד ה' הוא מי שמשמש את אלוקיו בלי לקשור זאת לטובת ההנאה שלו ממעשיו- כך שכל שאיפתו לעשות את רצון ה' לבד! האדם נולד ע"מ שיתענג על ה' והקב"ה יצר זאת וזה טוב כך. עבודה רוחנית מספקת ומתגמלת מאד את העוסק בה, ודווקא בשל כך יש לנו לשים את ליבנו לכך שזה יכול להתערב בכוונות שלנו ולעוות את הבחירה שלנו שהיא: עשיית רצון ה' ליצירת תענוג רוחני עבורנו.
אברהם אבינו- כשחלה בא הקב"ה לבקרו וכאשר באו המלאכים בדמות ערבים התפנה לארחם- אף ששכינה הייתה בביתו, לכאורה זה נראה תמוה, בקורו של הקב"ה למול, להבדיל, אירוח אנשים נחותים ויחפים, אלא שאברהם אבינו לא התנהל ע"פ מה שליבו חפץ לעשות באותה עת, ובוודאי שביקורו של הקב"ה אין שני וזו חוויה עצומה עבור בן אנוש, אך עם זאת להלכה נפסק שבמקרה כזה גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה והלכה היא כרצון הקב"ה. וא"א מבין את מקומו ותפקידו כעבד ה' ופועל כך.
כך גם בפרשת הקרבנות נכתב על הקטורת שאם היו מוסיפים בה דבש "אין אדם יכול לעמוד בפני ריחה" הכוונה שריחה היה משתדריג כ"כ שלא היה אפשר לשאת את עוצמתה, זאת הייתה חוויה רוחנית גדולה ומענגת, אם כן- מדוע לא הוסיפו דבש? והתשובה היא פשוטה וחדה "מפני שהתורה אמרה כי כל שיעור וכל דבש לא תקטירו ממנו אישה לה'" התורה צוותה ורצונו של ה' כך וגם שזה היה עשוי להיות מענג רוחנית במידה שאין שני לה- צווי ה' הוא המדד והוא השאיפה הרוחנית הגבוהה.
שלב אחרון –
המורה מכינה בפינת הכיתה "פינת קפה" המכילה: קפה , תה ,שוקו,סוכר,סוכרזית,כוסות קרטון , כוסות ח"פ,סוגי כפיות וכו'… ולסיום השיעור כל אחת מוזמנת להכין לעצמה מה שהיא רוצה , הבנות יושבות עם הכוסות בידיהן ועוברים לפעילות האחרונה – כל אחת מקבלת שקית ובה סוכריות "זאזא" בצורות שונות (מגיע בשקיות משולשות שקופות) לכל אחת יש מס' סוכריות שונה לפי נתונים שונים, לדוג' – אני בכורה אז יש לי סוכריה בצורת כוכב אחת , אני גרה בבנין 5 יש לי 5 סוכריות בצורת ירח וכו'… וכך יוצא שלכל אחת יש שקית עם כמויות שונות (כמובן שהנתונים נתונים לשינוי כיד הדימיון הטובה…) מטרת הבנות – להבין מה מסמל כל סוג של סוכריות ע"י השוואה עם החברות. אחרי שמגלים מה הן מסמלות המורה מסבירה : אנו הבנו שתמיד יש באפשרותינו לבחור , אבל לפעמים נראה לנו שבמצב הספציפי הזה אין, פשוט אין אפשרות! הנתונים שלנו שקבלנו משמיים לפעמים נראים לנו כובלים ובלתי מאפשרים ובעצם נראה לנו ששללו ממנו את הבחירה!… צריך להבין דבר אחד – הנתונים – משמיים! אך מה לעשות איתם? בידינו! אף אחד לא הכריח אותך להכין לך שוקו ולא קפה!!! היו נתונים , נכון לא את בחרת אותם , אבל את בעצמך החלטת איך!!! כך גם עם שקית הנתונים שכל אחת קיבלה – עם זה את נולדת – מציאות! אבל איך? בבחירתך!
ניתן להוסיף בסוף את דברי הרב הירש זצ"ל:
"דע,
הקב"ה יעד אותך להוולד דווקא
בתקופה שבה נולדת, בסביבה
שבה באת לעולם ,להורים
שהולידו אותך , בנסיבות מיוחדות לך,
מפגיש אותך עם אנשים מסוימים,
נותן לך הורים מהם תלמד,
וידידים להם תתחבר אן תתרחק,
מעניק לך כוחות גוף ונפש
במידה הנדרשת לצרכיך,
מעמיד אותך במהלך החיים במצבים
היחודיים לך.
כל אלה מהווים עבורך את האמצעים
הטובים ביותר כדי להגיע אל התכלית
אליה נשלחת לעולם, למלא את רצונו
יתברך, ובהם טמונה הצלחתך"
(רש"רהירש, חורב)
השאלות למשחק: (נספח מס' 2).
(התשובה הנכונה סוגריים- ע"מ לגלות לבנות בסוף המשחק)
- באיזה שפה המילה "פנטררה"? (מומצא)
- ספרדית.
- רומנית.
- איטלקית.
- מי היה הפיסיקאי היהודי המוכר בעולם? (אלברט איינשטיין)
- תומס אדיסון.
- מרק שאגל.
- וון גוך.
- איזו מדינה היא המאוכלסת ביותר בארה"ב? (קליפורניה)
- טקסס.
- אוהיו.
- ניו יורק.
- מהי פרוטזה? (איבר חלופי)
- סוג של תאורה.
- כינוי לדג מתקה.
- שם של מחלה.
- מיהו בע"ח המהיר ביותר? (ברדלס)
- צבוע.
- תאו.
- אייל.
- כמה כוכבי לכת מקיפים את השמש? (9)
- א. 4 מיליארד כוכבים.
- ב. 76 טריליון כוכבים.
- ג. 18 כוכבים.
- מה יש לגמל מתחת הדבשת? (שומן)
- מים.
- חומצות.
- שרירים.
- מי הם הסקיתים? (איגוד שבטים מאסיה)
- קיבוץ של חיידקים.
- מין של עכבר מעבדה.
- אנשי אומה קדומה.
- באיזה עיר בעולם מבקרים הכי הרבה תיירים? (הונג קונג)
- ירושלים.
- לונדון.
- סינגפור.
- לכמה ישראלים קוראים ירושלים? (80)
- א. 400.
- ב. 2.
- ג. 40.