שיעור חברה בנושא התפילה 

מאת: ברכי שפרלינג

מטרת השיעור: לחדד ולחזק את נושא התפילה.

פתיחה: מדי יום אנו פותחות את הסידור ומתפללות ולפעמים צריך לחזק נושא זה, כי התרגלנו להתפלל  ולא תמיד מצליחים להתפלל כמו שרצינו.

לכן נשתדל בשיעור זה לחדד ולחזק את ערך התפילה וחשיבותה.

פעילות :מספרים חידה שיש בעיה במילים שלה

לדוג': תרנגול הטיל ביצה על גג בית הנמצא על גבול לבנון וישראל – למי שייכת ביצה זו?

(תשובה:  תרנגול- לא מטיל ביצים… אלא תרנגולת)

ש .מה מענין בחידות אילו?

ת. בחידות אילו מחפסים את הפיתרון שנראה ,אבל רק אם מתעמקים במילים מוציאים את הטעות.

אם לא היינו מתעמקות ומתייחסות לכל מילות החידה לא היינו מוצאות .

בכול דבר בחיים יש שתי אפשרויות להסתכל ,בד"כ המבט שלנו הוא שטחי ופחות מעודד אבל אדם צריך לנסות ולגלות מה הוא כן יכול ולנסות להתמקד בטוב.

אדם שיש לו הרבה מדרגות לעלות יעודד אותו יותר כמה מדרגות עבר ולא כמה נותר ,כך אדם צריך לחשוב מה כן הצלחתי וזה יחזק אותנו.

פעילות: אני מוציאה 2 בנות מחוץ לכיתה ואומרת לבנות להלחיץ את הראשונה כשתכנס עד כמה זה קשה ובלתי אפשרי לגלות מהם החפצים וסופים לה 10,9,8  ואת השניה  שיעודדו ,אני אומרת שיכול להיות שמי שהלחצנו תצליח י8ותר מהשני אך המטרה היא שונה מכניסים את הבת הראשונה ועוצמים את עיניה   ומניחה 5 חפצים על שולחן המורה  והיא צריכה נחש מהם תוך כדי הלחצתה .ואז עוצמים את עיני השניה ואומרים שלא תגלה מה היה בכיתה השניה נכנסת ומעודדים אותה ונותנים לה הרגה שזה קל ולא אמור להיות בעיות לנחש מהם הדברים .

אח"כ היא מתישבת .

ש למי היה נחמד יותר לנחש מהם החפצים המונחים על השולחן?

ת. לזו שלא הלחיצו אותה, ואף עודדו אותה.

בכול דבר בחיים יותר נחמד לעשות משהו שאנו חושבים שנצליח .

אדם צריך לעודד את עצמו ,הרבה יותר קשה לבנ"א להרים את עצמו מאשר להוריד את עצמו.

מסופר על ר' יוסף חיים זוננפלד שהיה בבית כנסת הנמצא בקומה רביעית של הבניין ,ולפתע נכנס אדם משוגע גבוה ורחב מיימדים ,משוגע זה ראה את ר' יוסף חיים זוננפלד ואמר לו אתה רואה את החלון אני עכשיו זורק אותך דרך חלון זה

ר' יוסף חיים זוננפלד ידע שאם אדם זה אומר משהו אין לו בעיה לקיימו .

אמר לו ר' יוסף חיים זוננפלד לזרוק אותי מלמעלה ללמטה זו לא בעיה נראה אותך יורד איתי לתחתית הבניין וזורק אותי משם.

ירדו שניהם לרחוב ושם כבר היו אנשים רבים ומשוגע זה עזב את הרב.

ר' יוסף חיים זוננפלד אמר שהוא למד מסר חזק מסיפור זה שהרבה יותר קל לאדם להוריד את עצמו מלמעלה ללמטה.

יותר קל לנו להגיד לעצמינו כמה אנחנו לא שווים ולא יכולים ,וזה גם פחות מחייב אם במילא אנחנו לא נצליח אז בשביל מה ננסה.

אבל מה שנותן הרבה יותר ,ויכול באמת לעזור לנו להצליח זב להרים את עצמינו מלמטה ללמעלה ולראות מה אנחנו כן יכולים לעשות –זה מה שנתן כוח.

כך גם בתפילה אם אני רואה כמה לא הצלחתי להתפלל כראוי זה מחליש וגורם לחוסר רצון להתפלל ולנסות לכוון כי אם לא הצלחתי לכוון כל כך אתמול למה שהצליח היום?!

אבל אם הראה לעצמי מה כן כיונתי ואדע מה ערך של התפילה שיהודי מוציא מהפה,ואיך ד' רוצה ומצפה לשמוע אותי –זה יתן לי חשק ורצון להתפלל.

מסופר על הח"ח שהיה נוהג לספר את המשל הזה:

היתה אישה שהיה לה דוכן בשוק והייתה מוכרת בו תפוחים, יום אחד עבר אדם בריצה בשוק והפיל לה את כול סל התפוחים ,וכול האנשים בשוק החלו לקחת לעצמם תפוחים ,החלה האישה לצעוק ולזעוק שיפסיקו אך אף אחד לא הקשיב לה .

ואז עבר אדם חכם בשוק ואמר לה אם את רוצה שהיה לך תפוחים תחתפי גם, נכון שלקחו לך חלק מהתפוחים אבל תנסי להציל את מה שאפשר להציל.

אומר הח"ח גם אם לא הצלחנו לכוון ,היצר והמחשבות חטפו לנו חלק מין התפילה ,שלא נתייאש מה שעדיין אפשר לכוון ננסה לכוון בו.

גם אם כול שמו"ע לא הצלחתי לכוון לפחות הברכה האחרונה ה"יהי רצון שיבנה בית המקדש ".. גם ברכה זו היא דבר גדול גם אם הפסדנו את רוב שמו"ע  שלפחות לא נפסיד ברכה זו את הברכות שעוד אפשר לכוון בהם לנסות לחטוף את מה שאפשר.

וכשאנו מנסות ומגיעות לתפילה ממקום שאנו רוצות להתפלל ומה שנצליח יהיה טוב וכן מגיעות ממקום שאנו אומרות לעצמינו שאנו יכולות ומחזקות את עצמינו כך זה צורה טובה יותר להגיע לתפילה.

ואז אני תולה/ כותבת על הלוח :   להתחזק בתפילה לא ממקום של חולשה .     

ולנסות לנצל מה שנותר בתפילה ולכוון בו   

כשאנו רואים תמונה של רקמה האם אנו יכולים לדעת את הקשר שרואים איזה תפרים שייכים לו? אולי חלק תפרים נדע לאן שייכים אך לא נצליח את כול.

אנחנו רואים את הצד ההפוך זה התמונה שאנו רואים בעוה"ז אנחנו לא יודעים איזה מעשה משפיע על מה.

אנחנו צריכות להאמין שכול תפילה משנה משהו אך אנחנו לא תמיד רואות על מה זה משפיע.

על הלוח:  תפילה תמיד נענית ,אך לא תמיד רואים זאת.     

פעילות: אני מוציאה בת שיודעת להתווכח ,ואז אני אומרת לבנות שיתחילו להתווכח על נושא מסוים ומכניסים בת זאת והיא מנסה להתווכח עם הבנות ולהוסיף דברים אך הבנו לא מתייחסות אליה ומתעלמות ממנה כאילו היא לא מדברת עימם.

ש. שואלים את הבת איך היא מרגישה הרי היה לה מה לומר?

ת. זה היה מעצבן ומתסכל .

כשאנו יודעים שאנו הולכות לדבר עם משהו שמקשיב לנו זה נותן חשק וכוח להתפלל .

בשעה שבניו של הקב"ה מתפללים ד' כביכול מפסיק מעסקיו ומקשיב לכול מילה היצאת מפי בניו.

לוח:  כשמתפללים –כשזוכרים למי, זה נותן כוח.

 סיפור על אדם שדפק בבית אישה כי היה צריך להגיע לשכנה והיא לא ענתה איש זה שאל אם יוכל לחכות בבית איש זה והוא ישב ולמד תורה אך היא כבר רצתה חעבור ולעשות דברים וזה היה לה קשה ,ואז דבקו כמה אנשים ואמרו שבאו לקחת את הרב …..

הרגשת האישה והרצון והשמחה בכך והמקום שישב יהיה מקום קדוש.

ש. מי היתה רוצה שרב יבוא לביתה.

ש. מה מיוחד ברב?

המיוחד ברב הקדושה שלו ,והמקום שהרב ישב יהיה מקום קדוש .

אנחנו זוכות להתפלל לפני מי שברא את הרבנים מי שמקור הקדושה בודאי שהמקום שאדם מתפלל צריך להיות מקום קדוש .

צריך שתהיה לנו הרגשת הזכות יש לנו אפשרות לדבר עם מלך מלכי המלכי עם אבא שלנו שהכל שייך אליו והוא רוצה לשמוע את קולינו.