פתיחה:
המורה כותבת על הלוח 86,400
שאלה: מה המספר אומר לכן? מגוון תשובות.
המורה שואלת: אליו הייתי נותנת לך סכום זה במזומן כל יום מה היית עושה עם זה? מגוון תשובות.
בעצם המספר הזה הוא מספר השניות שכל אדם במשך כל יום. פעם חשבתן על כמה שניות חולפות עליכן כל יום?
- דף שכפול (חושבים טוב)אני שואלת אתכן שאלות כל בת תחשוב לעצמה לכמה זמן משפיעה עליה אותה חוויה. לדג': פספסת את האוטובוס לכמה זמן תזכרי את זה? אם בת תזכור את זה לכמה רגעים שתסמן נקודה במרכז העיגול באמצע.
שאלות לדף שכפול:
- המורה נזפה בך מול כל הכיתה…
- החלקת על בננה באמצע המסדרון ומלא בנות ראו אותך…
- עלית לאוטובוס ואין עליך רב קו…
- קבלת ציון הכי נמוך בכיתה…
- אחותך התחתנה…
- עברתם דירה…
- השגחה פרטית משמים…
- נסעתם לנופש בחופש…
- נולד לך אח/ות…
- סבתא שלך נפטרה…
- הסתפרת….
- עברת כיתה…
בעצם כל בת סימנה בעיגול כמה זמן השפיעה עליה אותה חוויה.
בחיים שלנו אנו חווים דברים בין גדולים ובין קטנים. ולכל אדם זה משפיעה בצורה שונה ולמשך זמן שונה.
כל יום שעובר מכיל בתוכו אין ספור שניות, דקות ושעות וכל יום 24 שעות. עלינו לנצל את אותן הדקות החשובות והיקרות שנתנו לנו במתנה, ועלינו גם לדעת איך לנצל ואת זה נלמד בהמשך.
נוכל לראות שכל יום נע סביב ציר הזמן.
יש לכן שעה שאתן צריכות לבוא לביה"ס, צלצולים להפסקות, סיום זמן הלימודים וכו' וכו'…
וכן ביהדות הכל נע סביב ציר הזמן. תנו לי דוגמאות… נץ החמה, סו"ז תפילה, זמן להתפלל מנחה א"א קודם לכן וא"א לאחר השקיעה, ואומרים לנו חז"ל: "עבר זמנו בטל קרבנו"– אחרי שעבר הזמן אין לזה שום טעם. בת שהפסידה זמן תפילה אין לה אפשרות להתפלל את אותה תפילה היום היא הפסידה! תפילה כזאת עוד לא תחזור לעולם!
גם היום ב' אייר תשע"ח לעולם עוד לו יחזור, בת שתנצל את היום הזה ותרוויח עוד מצוות, ולהתפלל בזמן תקבל עוד שכר.
- תחרות:
המורה מחלקת את הכיתה לשתי קבוצות. כל הכיתה מקבלת חידות, אני מניחה שעון חול ברגע שאני הופכת את השעון כל בת נסה לפתור כמה שיותר חידות, לאחר שהשעון אזל הקבוצה שבה יותר בנות הצליחו לפתור את החידות בזמן הקצר מנצחת. (דף שאלון מצורף)
- מסופר על האדמור מבלז שהיה מעשן בכל תקופת בחרותו וכן בהמשך חייו. באחד מו הימים כשלמד גמרא ראה את אחד מבתי המדרש מכין ומנקה את מקטרתו וכשסיים הספיק האדמו"ר לגמור דף גמרא! אמר לעצמו: "אם בזמן שגמרתי דף גמרא הוא הספיק רק להכין, אני יותר לא מעשן!" ומאז הפסיק האדמו"ר מלעשן.
אחרי שהבנו על ניצול הזמן נתייחס לזה בעוד תחום
- פעילות: אני רוצה שתי בנות, בת אחת מקבלת דלי ובת אחת מקבלת מטריה.
כל בת מקבלת שתי סוכריות וברגע שהמורה אומרת כל החברות זורקות עליהם את הסוכריות.
מסקנה : לבת שיש את הדלי יש לה יכולת לאסוף את הסוכריות ואילו למי שמחזיקה את המטריה אין לה יכולת כלל.
יש משפט שאומר: "משמים יורדות סוכריות. יש שייקחו דליים ויש שיפתחו מטריות"
הכוונה: הקב"ה מוריד לנו שפע ענק משמים, שפע של מתנות שמטרתן היא לעזור לנו לעבוד את הקב"ה עם כל הכלים.
לכל בת יש כלים אחרים, לאחת יש כשרונות ולשניה יש יכולת זכרון בת נוספת יש יותר חכמה, לכל בת יש את התכונות הייחודיות לה ואיתם היא צריכה ונצלן בצורה המקסימלית.
הקב"ה מוריד לנו שפע משמים יש את אלו שיודעים לנצלן את השפע הם לוקחים דלי ועוד דלי וממלאים אותו בכל המתנות והשפע הענק, הם יודעים לנצל כל דבר הכי קטן.
ויש את אלו שלא יודעים לנצל את השפע שהקב"ה שופע עליהם. והם עומדים עם מטריה בידם ככלי הגנה מפני ה"גשם".
אבל אם קצת יחשבו יותר הם ברגע יוכלו להפוך את המטריה לכלי קיבול, לכלי שיוכל לאסוף את כל המתנות משמים.
ולכן עלינו לקחת ולחטוף את כל המתנות והשפע אבל הכי חשוב לדעת איך לנצל אותן באפשרות המרבית.
- מסופר על הרב שך שתלמיד שאל אותו איך מספיקים לגמור את כל הש"ס? ענה לו הרב שך: "הסיום האחרון שעשיתי היה מחמש דק' לימוד לתור בנטילת ידיים".
ואלו גדול"י שידעו לנצל כל שניה ודקה.
- הח"ח שבכה על שתי דק' שלא ידע מה עשה בהן.
- המהר"ם שפירא הדף היומי.
אחרי ששמענו על ערך הזמן והחשיבות לנצל כל רגע מחיינו, השאלה שנשאלת עכשיו איך עושים זאת?
ויש לכך כמה עצות:
- כל בת תחשוב שמולה מונח שעון חול, והחול אוזל ואינו עוצר מתפקידו, ודווקא שעון חול שבו אנו יכולים לראות לאט לאט את הגרגירים יורדים. ההבדל משעון רגיל שעושה את תפקידו הוא חוזר על אותו מסלול שעשה 24 פעמים ביום קשה לנו לראות במוחש את הזמן שעובר בשונה משעון חול.
אומרים על הדלת של ישיבת פונוביז' שהא ישיבה שמכילה מאות בחורים והדלת שם נפתחת ונסגרת מליוני פעמים ביותר, אם היו מחשבים את המטרים שהדלת עושה כל יום היו מגיעים לקילומטרים שלמים.
- אני מחלקת לכל בת סיפור קצר ועליה לספור כמה פעמים כתוב את האות נו"ן תוך 30 שניות.
לאחר מכן אני שואלת מי יכולה להגיד לי מה היה כתוב בסיפור?
הבנות לא ידעו לענות.
אתן שמתן לב מה קרה כאן? אני בקשתי ממכן לספור לי כמה נוני"ם ואש שאלתי אתכן בכלל שאלה אחרת, אתן התמקדתן המטרה שבקשתי ממכן.
כך עלינו להקפיד לדבוק במטרה, ולא לסור ממנה, וכך באופן כזה נוכל לנצל את הדקות, השעות והימים שלפנינו.
- אם נחשוב על השמש כמה חזקה ועוצמתית היא, כמה מטרים של חום היא משפיעה, אם נדמיין לעצמינו שכל הקרניים ביחד התחברו לקרן אור אחת. היא נהפכת לפי כמה עוצמתית, היא נהית לקרן לייזר אחת יחידה, בכוחה הגדול לקדוח יהלומים ולהסיר גידולים ל"ע.
כשאנו נתמקד במטרה נקח את כל הכוחות שיש בנו ונהפוך אותם לקרן אחת, מטרה אחת, אז נוכל בעז"ה להגיע למטרה.
ולסיום הקראה.