מודל אפר"ת 

מאת: שירה לסרי

פתיחה-נתינת חידה לבנות לפתירה(כיצד..)

לאחר כמה דקות בהן מספר בנות הספיקו לפתור את החידה…

ש.הבנות שנהנו לפתור את החידה שיצביעו….

ת.שונות…

ש.הבנות שזה תסכל,הרגיז,עייף אותם שיצביעו…. 

ת.שונות…

כלומר, ראינו שעלו פה כל מיני רגשות ותחושות שונות לכאורה מדבר שולי וזניח כמו פתירת חידה. לאחת זה היה מתסכל לשניה מהנה ולשלישית מיותר..

הרגשות הן דבר מאד דומיננטי בחיים שלנו,הן מושפעות ממצבים וכמו כן משפיעות על התגובות והמעשים שלנו.גם בתור יהודים אנו מצווים לא מעט במצוות הקשורות ברגש כמו אהבת ה', יראה, "ואהבת לרעך..", אהבת תורה, שמחת חג, עצב בט' באב וכו'

מה משפיע על הרגש? האם אנחנו באמת יכולים לשלוט על הרגשות? לשנות אותם?

גוף השיעור-

כדי לקבל תשובה לשאלות האלו נמשיך בפעילות קצרה…

הכיתה מתחלקת לשש קבוצות כשכל אחת מהקבוצות מקבלת את אחת מהסיטאוציות הבאות על כל קבוצה לבחור נציגה שתתנדב להמחיש את התגובה שעולה מן הסיטאוציה במשפט או שניים..

(הסיטאוציות:

1.השקעת זמן רב ומאמץ מתיש בהכנת עבודה ביהדות. אחותך הקטנה התחננה שתתני לה האת הדיסק און קיי שבו נמצאת העבודה לאחר הפצרותיה האינסופיות שתזהר מאדדד הסכמת. וכמובן… האון קיי חוזר ללא העבודה המושקעת אחותך המתוקה טוענת שלא עשתה כלום והיא לא מבינה איך העבודה נמחקה…כיצד תגיבי? אילו רגשות ותחושות יעלו בך?

2.הכיתה יוצאת לטיול אולי נאפילו למחנה את התארגנת ועשית את כל הדרושכדי להגיע עוד לפני הזמן. למרות כל הכנותיך אילוצים אחרים גרמו לך להגיע באיחור. את באה לסמינר וראוה מול עיניך את האוטובוס של כיתתך מתחיל להתניע והמורה בפנים מצביעהעל שעונה ונותנת בך מבט של " אם היית יוצאת בזמן… " כיצד תגיבי? אילו רגשות ותחושות יעלו בך

3.כבר כמה שבועות שאת מתכננת מסיבת יומולדת מושקעת לחברתך,'משהו באמת לא רגיל' כשאת כבר עם רגל אחת בחוץ אמא שלך מחליטה שמשהו לא מוצא חן בעיניה או שהיא צריכה אותך דחוף הערב.. כיצד תגיבי? אילו רגשות ותחושות יעלו בך?

4.במשפחתך יש רק בנים כבר הרבה זמן שמחכים לבת- אחות /אחיינית וב"ה בשעה טובה לאחר שמונה בנים נוספת בת למשפחה. כיצד תגיבי? אילו רגשות ותחושות יעלו בך?

5.מבחן גמר קשה מאחוריך למדת המון והכת את עצמך או שלא…ואת מקבלת ציון גבוה במידה רבה מהממוצע הכיתתי כיצד תגיבי? אילו רגשות ותחושות יעלו בך?

6.יש איזה תחום שיש לך בו מאבק פנימי עיקש עם עצמך והנה מזדמן לך ניסיון לא פשוט בכלל בנושא ואת עומדת בו בהצלחה יתרה. מה את מרגישה? אילו רגשות ותחושות יעלו בך?

(מסתבר שהתגובות תתאמנה למציאות ..ולכן…)

ראניו כאן שלסיטאוציה משמחת היתה תגובה המבטאת שמחה אושר סיפוק וכו ואלו לסיטאוציהמרגיזה  היתה תגובה שמבטאת כעס וכו

ש.האם התגובות שלנו חזויות מראש ואין לנו שליטה עליהן? האם זה חייב להיות כך?

ת.מתפתח דיון כיתתי…

לצורך המחשה נביא את הסיפור הבא :

בתקופה שלפני מלחמת העולם הראשונה הופצה תנועת החסידות.תנועה זו מתאפינת במבנה מאד ברור של הקהילה,  הדמות הדומיננטית היא האדמו"ר שהוא אב רחמן של החסידים. שומע את דאגותיהם, מברך אותם,עוזר להם ותומך בהם ככל האפשר…ויהי יום והגיע חסיד אבל וחפוי ראש אל האדמ"ור. בהכנסו אל הקודש פנימה שטח החסיד את צרותיו בפני הרבי.מצוקתו היתה רבה. הוא סיפר על אישתו שנפטרה, על הבית שנשרף ועל הילד החולה. הרבי הקשיב לצרותיו המרובות של אותו חסיד בהזדהות עמוקה, עודד את רוחו הנשברה,ברך אותו, וכמובן נתן לו סכום מכובד בכדי שיוכל להשתקם.ברגע שיצא החסיד נכנס המשמש של אותו אדמ"ור בהול וכעוס ואמר שאותו יהודי הוא נוכל שעובר בין כל האד"מורים באזור.. וכלל אינו צריך לכסף, בנו בריא וביתו עומד וקיים….

והאדמו"ר נאנח אנחת רווחה עמוקה ואמר איזה יופי. אז אישתו חיה?וביתו לא נשרף? ברוך ה' …ברוך ה'..

בסיפור הזה ראינו שסיפור אחד יכול להוביל לשתי תגובות שונות בתכלית. אחד שמח ואחד כועס…

[לוח-לאנשים שונים תגובות שונות.]

קיים מושג שהוא יכול להיות לנו לכלי מושג זה נקרא:  א  פ  ר  "ת  (לוח)

                                                            ארוע     פרוש רגש    תגובה

מושג זה מבטא את התהליך שקורה מרגע האירוע עד לתגובה ולרגש שצפים אצל האדם.אפשר לראות זאת בסיטאוציה של היומולדת היה ארוע אח"כ פרשנות – לא ללכת למסיבה של חברה זה מאכזב, מרגיז, לא הוגן וכו..אח"כ עלה הרגש – תסכול עצבים כעס.

ש. מה לדעתכן המרכיב המשפיע ביותר על סגנון התגובה? למה?

ת. שונות..

כלומר הפרשנות משפיעה במיוחד על על התגובה והיא היחידה שנתנת לבחירה שהרי את הארוע אין לנו אפשרות לשנות.רק הפרוש שנתן לוישנה את הרגש.

אם כך איך משנים רגש ? כאשר נשנה את הפרשנות במחשבה נוכל לשנות את הרגש.בא נעבור על הסיטאוציות שהעלנו קודם איך נראה לכן שאפשר לשנות את הרגש ע"י מה שלמדנו עכשיו?

לדוגמא  הסיטאוציה עם ההתגברות בניסיון .. לכאורה הרגש שעלה היה רגש של שמחה, סיפוק.איזה פרשנות אחרת יכולה להוביל לרגש הפוך לחלוטין?

(מחשבה כמו:בסדר פעם אחת הצלחתי ..רב הפעמים אני נכשלת ואולי אפילו זו סתם גאוה) אפשר לעבור על עוד סיטאוציות ..

בעצם הפרשנות הופכת את כל המצב לגמרי.אפשר לראות את זה בנושא שמאד קשור אלינו בימים אלו, העמלק, הקרירות בעצם מה כח של הקור?,מילה אחת קטנה שנותנת מבט אחר להכל וגורמת לכל התעלות להפוך לזלזול וכו'  לדוג' בת שרואה בת שבאמת מתחזקת ומנסה ופשוט זורקת לה משפט כמו – מה קרה לך? פתאום הרצאה אחת משנה אותך?ברגע אחד היא הופכת את החוזק שלה לחולשה שהרצאה אחת משנה אותה…

[לוח-הגורם המרכזי לשוני בין תגובות הוא פרשנות שונה.]

אפשר לעשות עוד המחשה ….

"נטפלים" לבת ואומרים לה מה את עושה? צאי הרגע מהכיתה מה נראה לך שאת עושה…וכו? (הכיתה לא מבינה מה קורה) לאחר מכן קוראים לשתי בנות ואומרים לאחת מהן לומר לשניה את מה שאמרו לתלמידה הראשונה(מה את עושה? צאי הרגע מהכיתה מה נראה לך…) מראינים את  שתי הבנות הנ"ל ושואלים אותן איך הן הרגישו… וכמובן שהתגובות שונות בתכלית.

כלומר ראינו כאן את אותו מקרה במדויק השוני היה הפרשנות במקרה הראשון היתה רק חסרה ידיעה שזה למטרת השיעור וזה חא משהו אישי וכו ואילו במקרה השני זה כלל לא הפריעה לבת מכיוון שידעה וראתה שאני בקשתי מחברתה לעשות זאת…

בעצם הדוגמא שראינו כאן משקפת את מבט של האמונה שעוזר לנו לקבל דברים בשלוונת נפש את מה שקורה כשאנחנו זוכרים שכולם רק שליחים…

טוב אז הגענו לשאלת השאלות שכבר התחלנו לענות עליה.

איך אפשר לצוות על הרגש? יש לי שאלה נוספת האם הכוונה כשאומרים שיש להשליט את השכל על הרגש היא שלדוג' יש לי רצון חזק לומר משהו חצוף מאד למורה שלי שבאמת לא היתה בסדר והכלימה אותי ברבים. ויש לי על קצה הלשון משפטים שנונים שיגרמו לה להסמיק פעמיים.ואז אני נזכרת שאני יהודיה המצווה לשלוט על הרגש אז אני כולאת את הרגש שותץקת ונשארת עם כל הרגשות השליליים בתוכי. במובן מסוים זה באמת השלטת השכל על הרגש, אבל יש רובד עמוק יותר שזה מה שלמדנו היום – להשליט מחשבות וידיעות שישנו את הרגשות.

לדוג' מצות ואהבת .. איך אני אמורה לאהוב את הבת הנוראת הזאת היא פגעה בי ברבדים הכי עמוקים למה שאוהב אותה??

ש. יש לכן רעיון איזו ידיעה תוכל לשנות את הרגש לרגש של אהבה?

 ת.שונות

אפשר להרחיב עם עוד דוגמאות….(רגש של כיבוד הורים… אבל באב..)

סיום – תרגיל של כיווץ והרחבה:נסו לחשוב על משהו שמעורר בכם קנאה, כעס או דאגה. עכשיו תנסו לפתח אותו ככל האפשר בעזרת ציורים בדמיון.. תנו לו למלא את כולכן … את החדר ואת כל היקום כולו…עכשיו כווצו את הרגש עד שיהיה קטן ממש.עכשיו נסו לשחזר רגע שבו הרגשתן שלוות, אהובות, בטוחות בכוחותיכן.פתחו את הרגש בעזרת ציורים תואמים בדמיונך. בתחילה תנו להרגשה למלא את כולכן … את החדר ואת כל היקום כולו…עכשיו כווצו את הרגש עד שיהיה קטן ממש.אם הצלחתן סימן שהוכחתן לעצמכן שאתן יכולות לשלוט ברגשות החיוביים והשליליים אם לא הצלחתן תנסו שוב זה באמת עובד!!