כיתה היא לא רק אוסף של יחידים, אלא מהות אחת מלוכדת בה כל תלמידה תורמת וגם נתרמת.
בשיעור זה נעמוד על סודה של אחדות ונקווה שיהיו הדברים נקודות ציון בדרך אל המטרה המשותפת שלנו, היחיד- ליצור כיתה איכותית באמת!
פתיחה:
המורה מקריאה את המכתב הבא:
העמותה ללשון עברית יוצאת במיזם חדש:
"מגרדים וזוכים"
על הפרק עומדת מילה חשובה
אשר בכל רחבי הארץ
מחפשים לה הגדרה מילונית מדויקת,
אתן מוזמנות להצטרף לתחרות.
לנסות למצוא הגדרה אמיתית, נכונה ומנוסחת למילה:
רבים
בהצלחה!
הבנות מנסות לחשוב על הגדרה ואז מתחילים את מהלך השיעור.
מהלך:
- המורה מחלקת את הכיתה לקבוצות של 3 בנות בכל קבוצה, כך שכל קבוצה מהווה 'זוג פעיל' ו'שופטת'. בנות הזוג יושבות גב אל גב עם משרוקית במצב 'הכן'.
בכל שלב הקריאי שאלה:
- האם מתאים לך לקום בשש וחצי בבוקר?
- האם מתאים לך לזכור ימי הולדת של חברות רבות בעל פה?
- האם מתאים לך לשכוח ללמוד לבוחן רציני?
- האם מתאים לך לעזור לאחותך בבייביסיטר יום לפני מבחן משמעותי?
- האם מתאים לך להצליח לנגן עפ"י שמיעה?
- האם מתאים לך לגשת למורה אחרי שיעור ולאמר תודה?
- האם מתאים לך להתפלל כל יום תפילת ערבית?
- האם מתאים לך להסיט נושא שיחה כדי לא להיכשל בלשוה"ר?
- האם מתאים לך לדעת מחירים של פריטים בחנויות רבות?
כאשר התשובה חיובית- שריקה ארוכה.
כאשר התשובה שלילית- שתי שריקות קצרות.
בהתחלה, בת מס' 1 משיבה על עצמה אם מתאים לה או לא וחברתה מנסה לנחש. לאחר מכן מתחלפים- בת מס' 2 משיבה אם מתאים לה או לא וחברתה מנחשת.
השריקה מתבצעת בו זמנית, ורק השופטת יכולה להבחין בין הקולות ולשמוע אם המנחשת הצליחה לקלוע לתשובה הנכונה או לא.
מסקנה: לכל אחת יש קול אחר, שונה וייחודי שאף אחת מלבדה לא יכולה להשמיע.
- המורה מחלקת את הכיתה ל- 4 קבוצות ולכל קבוצה מביאה שיר מוכר. המורה מבקשת מהתלמידות לחפש פינה רחוקה ולהתאמן שם על שריקה אחידה של מנגינת השיר. המורה צריכה להנחות את הבנות שיתאמנו היטב כדי שלא תתבלבלנה מהמנגינות של הקבוצות האחרות.
כעבור מספר דקות הבנות צריכות לחזור לכיתה ובהינתן האות- יש להורות לקבוצות לפתוח בשריקות של השיר שלהם תוך ניסיון לזהות את השירים של הקבוצות הנוספות.
למרבה ההפתעה, מתברר שכולן קיבלו את אותו שיר…
מסקנה: הכלל מורכב מיחידים כאשר לכל אחד הייחודיות המיוחדת שלו. אם כל אחת מנצלת את הכוחות הייחודיים רק לה ולא נסחפת ומתבלבלת- נוצרת מקהלה מיוחדת שיכולה להיווצר רק מכולנו יחד, כי אין כמו המקהלה של הקבוצה שלנו…
- המורה מביאה 3 בנות לכיתה בצורה אקראית ואז צריך למצוא קשר בין 3 הבנות, כלומר משהו משותף ביניהן. אח"כ המורה מוסיפה עוד 2 בנות, וצריך למצוא קשר בין 3 הבנות- האחרונה מהשלוש ועוד 2 הבנות, כך עד שמוצאים קשר בין כולן. (כמובן שאומרים את שמות הבנות בקול בכל פעם).
לדוגמא:
אחות בכיתה ד', בכורות, שכנות …
היצירתיות במציאת קשרים משובחת מאוד!!
המשחק תורם הרבה לכיתה וכאשר רוצים שהמשחק יהיה יותר אתגרי, אז צריכים לא לחזור על אותו קשר פעם נוספת.
לאחר שמצאו קשר בין כולן, כל הבנות מתיישבות במקומות.
אם כן מצאנו כל מיני קבוצות שונות של אנשים רבים תחת כותרת אחת, הבה ננסה להגדיר מהם רבים???
המורה מבקשת מהבנות את ההגדרה למילה רבים.
על מנת לחד'ד את ההגדרה המבוקשת, המורה מוסיפה מקור מהגמרא במסכת ראש השנה שאומרת כי תפילת רבים מבטלת גזירות. האם יתכן שכל קבוצה מהנ"ל (3 בנות) יש את הכוח המיוחד לבטל גזירות? כל הפוחדים יחדיו? כל הזקוקים לעזרת זולתם יחדיו?
נותרנו אם כן עם השאלה: קבוצה- זה רבים או לא?
סיום: שיחה
בפרק ק"ג בתהילים: "יורדי הים במים רבים יודו לה' כי טוב", הגמרא שואלת: האם היו כאן רבים? ועונה הגמרא: כל נוסעי האנייה כיחידים דמי, לא הייתה גזירה אלא סערה.
אז מה זה רבים? על דרך השלילה ראינו שיורדי הים באנייה הם לא רבים אלא דומים ליחידים, כי כל אחד נמצא לעצמו למטרה אחרת.
אם כן, הבה ונגיע סוף סוף להגדרה של המילה המבוקשת…
רבים- קבוצה שיש להם מטרה משותפת ושאיפה משותפת. אם לכל אחד בקבוצה נוצר כוח מהרבים- זה רבים. (חז"ל) |
קבוצה היא רבים או לא –תלוי! יכולה להיות קבוצה שהיא לא רבים.
"רבים מכאובים לרשע" – הרבים מחייבים. ולכן בשביל הרשע ה'רבים' זה מכאוב, ה'רבים' האמתי הוא מכאוב לרשע, אבל לצדיק זה "חסד יסובבנו", "כי ברבים היו עימדי".
כשיהודים ביחד ניתן לעשות המון. אתם ניצבים- כוח אדיר!
ניתן לנצל הזדמנות זאת לקבלה כל שהיא.