הכרת מעלותי ומעלת חברתי 

מאת: נעמה ביתן

פתיחה –פעילות "מתן שוקולד"

עוברים מתלמידה לתלמידה וכל בת צריכה לומר בקול שם של בת מהכיתה ומדוע מגיע דווקא לאותה בת חפיסת שוקולד, הבת ששמה חזר על עצמו הכי הרבה פעמים זוכה

בפעילות הזאת התבקשתן למצוא נקודה חיובית בחברה.

אם נתרגל לראות מעלת חברתנו נתקן את פגם הימים ימי הספירה בהם נפטרו תלמידי רבי עקיבא על שלא נהגו כבוד זה בזה כמובן בדקויות של ענקיי עולם חובקי זרועות עולם בתורתם אצל גדו"י ראינו הרבה את ענין הרגישות לזולת.

סיפורים:

-הח"ח נסע ברכבת ונפלה לו כפפה מייד זרק באינסטינקט את הכפפה השניה שמי שימצא יהנה משניהם.

-רבי בן ציון אבא שאול היה באמצע שיעור שלפתע הגיעה ילדה קטנה עם עוף בידה אמה שלחה אותה לשאול על מקרה מסוים האם העוף נפסל או לא הוא אמר לה שהעוף אסור באכילה והיא יצאה הוא המשיך בשיעור אך מיד שלח תלמיד לקרוא לה והביא לה כסף לקנות עוף חדש הוא אמר אם היא באה עד פה לשאול כנראה שתצטער מאוד אם יהיה פסול

-סיפור נוסף, פעם הגיע אליו אדם שמצא 1000 ש"ח ושאל אותו אם מבחינת ההלכה  עליו לעשות השבת אבידה הרב ענה לו שהוא אינו חייב משום שאין סימנים, אך מיד הוציא  הרב מכיסו 1000 ש"ח ואמר לאותו יהודי אבל קח תכריז שמצאת ותעשה על זה השבת אבידה ואכן נמצא המאבד וקבל את ה1000 ש"ח של הרב ,אנו רואים דקדוק בהלכות אך גם רגישות עצומה לזולת ….

-ר' אברהם גיניחובסקי הגיע אליו חברותא כל ערב שבת ושבת אחת צלצל בטעות הפעמון ר' אברהם לא ענה זמן רב רק לאחר הרבה זמן פתח עם פיג'מה ועשה כאילו שהעיר אותו בשביל שלא יתביש…

ישנם עוד  מאות סיפורים על דקדוק בבנא לחברו של גדו"י…..

עכשיו נשאיר את החלק של בנ"א לחברו בצד תכף נחזור אליו..

כל אחת אומרת תכונה טובה שיש בדמות שהיא מעריכה (כותבת על הלוח) .

קוראים ל4 בנות ואומרים להם שיש בתוך קופסא תמונה של מישהי שהן מעריכות שיגידו איזה תכונה יש בה ובעצם בפנים יש מראה והן מובכות כי לא נעים להן לפרגן לעצמן

מפה מגיעים למסקנה : מהפעילויות שעשינו עכשיו ראינו שקשה לפרגן לעצמי לעומת איך שפרגנתי לחברתי בפעילות פתיחה לכולם היה קל לכתוב ותכונות אצל השניה יותר קל ,מדוע לדעתכן זה ככה?

לאסוף תשובות…..

בעצם כל התרוצים האלה הם טריקים של יצהר הרע לגרום לנו לחדול מעשיה להרגיש קטנות ולא מוצלחות…כנגד טענה של ענווה –הכרת מעלות יעצמי אינה נחשבת לגאוה אם רבי יוסף קארו ובעל המ"ב הח"ח היו אומרים מי אנחנו שנפסוק הלכות לא היה לנו את השו"ע….להכיר בכוחות ואיתם לפעול זה לא גאוה…

עוד סיבה לכך זה פחד שמא הכוחות שבי יחייבו אותי לפעול לשם הסברה נביא משל לנאקה (אשת הגמל)שבניה שאלו אותה: אמא למה יש לנו רגלים ארוכות והיא ענתה שנוכל ללכת הרבה במדבר ולמה יש לנו דבשת שנאכל לאגור מים לימים חמים ולמה יש לנו ריסים ארוכות שלא יכנס חול לעינם ולמה אנחנו חומים שנשתלב בצבע המדבר ..אז הם אמרו לה אם יש לנו רגלים ארוכות ואנחנו חומים ויש לנו דבשת כ"כ גדולה וריסים ארוכות…אז למה אנחנו כלואים בתוך כלוב?

אדם צריך ראשית כל להכיר בכוחות שיש בו ובכל אחת יש כוחות עצם זה שאת יהודייה רבע אחוז מכל העולם  ומתוך הרבע אחוז כמה בנות יש בבית יעקוב וכו'… זה כבר מעלה עצומה, מעבר לכך לכל  אחת יש תחומים שבהם היא חזקה וזה החלק השני אחרי שאני מכירה ביכולות שלי איתם לפעול ולתרום מהם אם את חזקה בלימודים תעזרי לבנות שקשה להם ,אם את אהובה בכיתה תחמיאי לבנות תגידי בוקר טוב ,אם את שמה לב לפרטים קטנים תחמיאי על דברים חדשים……

ר'  צדוק הכהן מלובלין אומר אוי לו לאדם שאינו מכיר בחסרונותיו אך אוי ואבוי לו לאדם שאינו מכיר במעלותיו יותר חמור לא להכיר במעלות ….

סיום

ונסיים בפעילות דומה אך שונה מפעילות הפתיחה כל אחת אומרת בקול לכולם  למה לה מגיע שוקולד …עושים הגרלה כי כולם מיוחדות ומי שיוצאת זוכה בשוקלד